Sziasztok!
Az alább leírt átalakításokat mindenki saját felelősségre alkalmazza. Nem vállalok felelősséget azért ha valakinek tönkremegy a lámpája mert esetleg nem tud jól forrasztani és zárlatot okoz. Valamint ez balesetveszélyes is lehet mivel Lítium ion akkucellákról van szó! Fontos, hogy megfelelő szerszámokkal dolgozzunk! Ha nem elég jó a szemünk használjunk nagyítót vagy mikroszkópot! A folyasztószer a barátunk :)
A mai cikkben a Convoy lámpák és néhány más márka elterjedt driverén növeljük meg az áramot. Többféle néven is ismertek ezek a driverek:
- NanJG 105C
- NanJG 105D
- AK47
- Convoy (Zöld panel Convoy felirattal)
- FX-12 (piros panel)
Közös jellemzőjük, hogy a maximum áramerősség azon múlik, hogy hány db 7135 van rajtuk.
Vegyünk példának egy Convoy C8-at. A példámban az új fajta verziót látni ami integrált led polccal rendelkezik nem betekerhető led-driver egységgel azaz pill-el. Ez a lámpa a gyári led csillaggal 3,5A-t még elviesel tehát 2 db 7135-öt nyugodtan feltehetünk pluszba a driverre.
Először is tekerjük le a fejet a lámpáról, majd a bezelt ami az üveget tartja a helyén, majd vegyük ki az üveget és a reflektort.
A két felső lámpában lévő driver gyári. Az alsó egy Texas Avenger TA17
A felső kettő XM-L2 led alumínium gyári csillagon. Az alsó egy XP-L2 réz DTP csillagon a Kaidomain.com-ról.
A legelső képen a driver rögzítő gyűrűk már el vannak távolítva amiket csipesszel, vagy olló hegyével lehet kilazítani. Ilyenkor még nem lehet kivenni. Előbb le kell a vezetékeket forrasztani a ledről. Itt ajánlott a vezeték alá nyúlni forrasztás közben csipesz hegyével, hogy elváljon és ne melegítsük feleslegesen túl sokáig.
Ezután már kiszedhetjük a drivert.
Most készítsük elő a 7135-öket. Az egyik oldalukon van egy széles láb, a másikon pedig három kisebb. Én a három kicsiből a középsőt fogóval hajtogatva ki szoktam törni mivel az ugyanoda van kötve mint a túloldalon a széles (ez az alján látszik is) és így több helyünk marad forrasztani a kis lábakat.
Ezután szintén fogóval meghajlítom a széles és a maradék két kis lábat kb 80 fokban lefelé hogy közelebb legyenek az alatta lévő 7135 lábaihoz, másrészt forrasztáskor így kevésbé tudnak elmozdulni. Ne hajtogassuk többször oda-vissza a lábakat mert letörhetnek. Rendeljünk több 7135-öst mint amire szükségünk van mert ha letörik a lába akkor nem áll szétszedve a lámpa egy hónapig mire megjön az új darab.
Most jöhet a felrakás része. Ajánlott műszerész satuba vagy valami csipeszes fogóba tenni a drivert és úgy könnyebb vele dolgozni. Kiválasztunk két 7135-öt a driveren lehetőleg olyanokat amiknek könnyebb a kis lábaihoz odaférni. Először a nagy lábára rakok fel némi extra ónt.
Majd ezután a hátára illesztem az előkészített 7135-öt és pákával felhúzom az ónt a felső lábára, miközben csipesszel a helyén tudom tartani a felsőt.
Így már nem fog leesni és kényelmesen lehet dolgozni a kis lábakon. Ott is feltöltjük ónnal a két láb közötti hézagot. Én a pákahegyre szoktam némi ónt tenni és gyorsan odanyomom a lábakhoz, hogy ne párologhasson ki a folyasztószer. Az alsó lábról érdemes felfelé mozgatni a pákát.
Majd ugyanezt a műveletsort megismételjük még egy 7135-el és készen is van a driver.
Itt egy videó is amin talán kicsit látni, hogy csinálom:
Teszt képpen egy multiméterrel mérjünk rá még akár beforrasztás előtt a driveren az akku rugó és a szélén a negatív pólus között nem csináltunk-e zárlatot. Valamint a led vezetékein is rámérhetünk. Ezután a vezetékek visszajátszása az egyik legbonyolultabb feladat. Majd ha azok bejutottak a lyukakon s ügyeltünk a helyes polaritásra vissza lehet forrasztani a vezetékeket. Ezt az alábbi videóval illusztrálom én milyen technikát alkalmazok:
Ügyeljünk arra, hogy a forrasztás minél laposabb legyen, ne legyen csúcsos mert a reflektor zárlatot okozhat ha hozzáér. Legyen fényes a felülete és fussa be rendesen a vezetéket akkor jó. Ezután tegyük vissza a driver rögzítő gyűrűt, majd mielőtt betennénk a reflektort rakjuk fel a fejet a csőre és próbáljuk ki. Ha minden jól ment működik a lámpa. Ha nem bízunk abban hogy elég laposra sikerült a forrasztásunk kapton szalagból levágott darabokat ragaszthatunk rá ahogy a videóban is látszik. De ez ajánlortt minden esetben. Nem sok plusz munka de plusz biztonság érzet. Sima szigetelő szalag nem jó mert meleg van a fejben és az könnyen ellágyul és átlyukad ha hegyesebb a forrasztás. Ekkor kikapcsolva visszatehetjük a reflektort, üveget és bezelt. És végül örüljünk az erősebb lámpánknak. A lámpánk jobban fog melegedni és az üzemidő is lecsökken maximum módban, valamint arányosan minden fokozat egy kicsit erősebb lesz mivel a kisebb módokban ugyanannyi %-ban vannak bekapcsolgatva a 7135-ök csak több van belőlük. XM-L2 led esetén ez a tuning 900 lumen környékéről kb 1100 lumenre növeli a fényáramot és mivel a 7135 olcsó így nem túl drága tuning.
A 7135 beszerezhető ebay-en, aliexpressen vagy Fasttech.com-on pár centért vagy 1-2 dollárért ha 10-esével vesszük őket.