Minden amiből fény jön ki :)

Led lámpa mod blog.

Led lámpa mod blog.

Small Sun ZY-T08 MT-G2 mod

2017. augusztus 11. - Zozz84

Sziasztok!

Jelen cikkben a Small sun ZY-T08 lámpám átalakítását írom le hogyan csináltam a gyári 700 lumenes viszonylag távolra világító lámpából egy 4830 lumenes szörnyet.

DSC 1048

Eredeti felépítés:

Cree XML T6 led kb 2,1A árammal terhelve maximum módban. 5 üzemmód amiben kikerülhetetlenül benne vannak a stroboszkóp és SOS módok. 2x18650 Lítium ion akkumulátorral meghajtva párhuzamos kötésben.

A lámpa így kb 300m hatótávval rendelkezett és nagyjából 700 lumenre volt képes. Egyáltalán nem melegedett mivel van benne anyag bőven és a hűtőbordák is jó nagyok. Jó throwert is lehetett volna belőle építeni de az óriási driver üregbe bedobni egy FET drivert és meghajtani egy XP-L HI ledet 6A-en nem nagy kihívás.

Terv:

Egy Cree MT-G2 led beépítése ami 6V-os tehát a két akku nem maradhat párhuzamosan kötve. Ezért át kell alakítani a hostot. Valamint az MT-G2 akkora led , hogy a reflektor alján nem fér át a lyukon.

DSC 0584

Egy ilyen led jól meghajtva iszonyatos hőt termel ezért gondoskodni kell a megfelelő anyagmennyiségről a fejben a megfelelő helyen.

Építés:

Elsőnek a hostot vettem kezelésbe. Kiszedtem a kapcsolónál lévő panelt ami párhuzamosan összeköti az akkuk negatív pólusát majd a kapcsoló vezeti a lámpatestre bekapcsolt állapotban.Mivel sorba lesznek az akkuk ezért az egyik fordítva kerül a csőbe és így a kapcsoló a két akku között szakítja meg az áramkört. Elvágtam és felszedtem a két akku közötti vezető sávot. És a túloldalon a kapcsolóról a házhoz vezető vonalakat is.

DSC 1032DSC 1033Majd kifúrtam a panelt a két rugó közepén és a kapcsolóról két vezetéket vezettem a rugók tetejére amivel jó alacsony ellenállást értem el és nem a rugókon szaladgál 10A feletti áram amitől felmelegednének és összeesnének.

DSC 1035~2DSC 1036Helyén a panel.

Ez kész is. 

Driverrel bajban voltam mert a BLF-en Texas Ace által kifejlesztett TA drivert akartam betenni ami 3 csatornás és Zener moddal meg lehet hajtani az MT-G2-t. Viszont ebben a lámpában a hagyományos driver dizájnok nem működnek mivel a két akksi egymás mellett foglal helyet. Így Felkerestem Texas Ace-t egy üzenetben az elképzeléseimmel és 2 nappal később el is készítette a driver terveit amit Oshpark.com-ra feltöltött és meg is tudtam rendelni. Ezúton köszönöm neki! 

Ahogy megérkezett a driver üres panelja elkezdtem a felpasztázást egy szikével, majd felültettem az alkatrészeket és hőlégáramos pákával felforrasztottam egyszerre mindent.

DSC 1039~2

DSC 0944

Ezután azt kellett kitalálni hogyan rakok több anyagot a fejbe. Volt itthon egy 10mm vastag réz lap. Mivel a pillben rengeteg a hely úgy döntöttem ebből a rézlapból kivágok egy kört és azt rakom bele.

Majd rájöttem van ott még hely és a levágott szélekből tudok csinálni még egy kört. Majd ezeket a darabokat összepasztáztam és rezsón megsütöttem :) Na jó összeforrasztottam.

A megfolyt ón nagyon csúszik :)

Ezután arra gondoltam jobb lenne ha a réz és a réz led csillag között nem lenne még az a réteg alumínium a pill tetejéből. Így azt körbe kifurkáltam majd kivágtam és kireszeltem a maradékot.

Ezután a reflektor alján a lyukat kitágítottam gravírozóval egy maró bittel 9mm átmérőre majd leragasztottam kapton szalaggal a reflektor alját ne okozhasson a vezetékeknél zárlatot vagy ne sértse meg a ledet.

DSC 1038~2

DSC 1041

A driveren az akku érintkezőkre jó nagy óndudort forrasztottam, hogy lapos tetejű akksikkal is érintkezzen de így is le kellett reszelni a fej széléből mert elemelte az akkukat az érintkezőktől.

DSC 1041~2

DSC 1046

DSC 1045

A ledet Fujik hővezető ragasztóval felragasztottam a rézre miután a réz korongokat beragasztottam a pillbe.

DSC 1042~2

Majd feltettem a driverre a TA féle módosított Bistro firmware-t és beforrasztottam a helyére a drivert. A pillbe beszorítással van rögzítve. A C alakú bevágás a driver szélén a könnyebb szerelhetőség miatt van. Erre azért is van szükség mert úgy kell a drivert behelyezni hogy teljesen összetekerve a lámpát az érintkezők pontosan az akkukra essenek. Meg is jelöltem utólag melyik akku melyik helyen hogy áll. A pill nem ragasztóval csak hővezető pasztával került betekerésre.

DSC 1040

DSC 1042

Betekertem a pillt. Ellenőriztem többször is hogy minden jó helyre esik majd próba.

DSC 1047

DSC 1053

Működött elsőre, így ki is mentem gyorsan kipróbálni. Az eredmény magáért beszél. 

Ilyen sötét volt:

DSC 1055

Majd bekapcsoltam:

DSC 1058

DSC 1059

DSC 1060

A mért adatok a következők:

Turbó módban 11,9A áramfelvétel 8,4V-on.

Fényáram: 4830 lumen

Intenzitás: 62 KCd

Hatótáv: 498m

A fej nagyon hamar felmelegszik így is, hogy ennyi réz van benne de a drivernek van hővédelme ami beállítható, hogy milyen melegnél lépjen visszább.

Köszönöm, hogy elolvastátok!

Legközelebb egy másik lámpa építéséről írok majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://lampamod.blog.hu/api/trackback/id/tr2712734242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.08.11. 20:56:17

Nincs mód a hőleadő FELÜLET növelésére?

laufer 2017.08.11. 21:38:36

Lenne mód, hogy esetleg hozzájussak az általad felturbózott lámpához. Én nem tudnék ilyet építeni de jól jönne egy ilyen. Ha van rá mód vagy ár kérlek jelezd. Köszi Tom

;-P 2017.08.11. 22:55:42

Arra azért kiváncsi lennék, hogy hogyan sikerült megmérni a fényáramot... pláne annak fényében (hehe), hogy reflektoros (irányított fényű) fényforrásoknak nem fényárama van, hanem fényerőssége (cd).
Egyébként gyönyörű mintapéldája a taknyolásnak-gányolásnak... ;-)

dukeekud 2017.08.12. 02:33:11

Van par dolog amit nem ertek. A gyari adatok szerint ez egy 2000 lumenes 18.5 wattos led.
Tenyleg 100 wattal van meghajtva ? Ennyit nem birhat el. Meg ha van is vesztesege az aramkornek nyilvan nem 50-60 watt. :)
Egyaltalan milyen szabalyzo ez, mert latok benne induktivitast, mint a szokasos kapcsolouzemu feszultsegszabalyozokban van ?

$pi$ 2017.08.12. 08:32:20

Én is vennék ilyen lámpát! ;)

STARTUP! \o/

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.08.12. 08:46:45

@dukeekud:
A Li-ion akkuk feszültsége nyilván nem egyezik a LED feszültségigényével - már csak azért sme, mert a LED-et áramgenerátorosan kell meghajtani. Ehhez meg inverterre van szükség, ami praktikusan kapcsolóüzemű.

Az egyes fényerősségi fokozatokat vsz. párszáz Hz-es PWM-mel oldják meg,

4300 lumen kb. 2 darab 36 wattos lineáris fénycső fényárama. A LED fényhasznosítása is kb. egyezhet a fénycsőével, bár alulhajtva lehet jobb is.

Vesztesége nem az áramkörnek van (az elég kicsi), hanem a LED-nek. Ha felvesz mondjuk 60W-ot, abból durván ex has kb. 40-et hőként eldisszipál. Ezért sem szabad sokáig maxon járatni, mert ez igen durván csökkenti az élettartamot.

Zozz84 2017.08.12. 10:25:13

Üdv! Igyekszek mindenre válaszolni de tegnap esküvőn voltam így folyik a regenerálódás. Estig talán összeszedem a gondolataimat. Köszönöm az érdeklődést és a meglepően nagy látogató számot mindenkinek!

dukeekud 2017.08.12. 15:22:56

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Az oke, a hogy az aku feszultseg az nem a led feszultsege, de a bemeno teljesitmeny akkor is nyilvan nagyreszt a leden jelentkezik.
12 amper terhelesnel sacc per kb 7 volt lehet a ket aku kimeno feszultsege. Osszeszorozva kb 80 WATT a bemeno teljesitmeny. Ha 10 watt az altalanos veszteseg, akkor kb 70 watt juthat a ledre. Es ismereteim szerint, ettol a 70 wattol kb 2 masodperc alatt tonkre kene mennie egy 20 watt koruli lednek, akkor is ha 100 kilos reztombre szerelnenk.

Zozz84 2017.08.12. 16:07:03

Hű látom sok itt a kérdés. Kezdjük a feszültség áram dologgal. A led az akku feszültségét kapja meg tehát 8,4V-ot de áramkorláttal. Azért van a driveren a 6 db AMC7135-ös regulátor amik két csoportba vannak kötve. Első csoport egy db 7135 ami a legkisebb módokért felel. 350mA-ig. Ez a 100% osan nyitott állapotban leadott max árama. A következő kimeneten vagy csatornán ahoy tetszik van a többi 5 db amit az elsővel közösen használ a driver így a 6 db-al el lehet jutni egészen 2100mA-ig. Ezek a normál módok amikkel a lámpa nem igazán melegszik de elég jó fényereje van. A harmadik csatorna egy FET ami 3mOhm ellenállású teljesen kinyitva ha jól emlékszem és a rejtett turbo módban ez nyit ki teljesen tulajdonképpen szinte mint ha a ledbe direktbe rákötném az akkukat. Igen baromi hamar melegszik és ha így hagynám kicsinálná a ledet de az AtTiny25 atmelnek van beépített hőmérséklet érzékelője és ezt a firmware ki is használja. Van egy kalibráló mód ahol felkapcsol max módba a lámpa egy bizonyos gombnyomás kombináció után és ha hőmérővel mérem vagy kézzel túl forrónak érzem fogni ki kell kapcsolni és ezt a hőmérsékletet eltárolja és ha bármikor ezt eléri akkor visszavesz a teljesítményből. Sajnos a hőtehetetlenség miatt ha egyszer eléri ezt a hőfokot nem működik tökéletesen mert időnként tovább és tovább lépteti vissza a lámpát holott már elvileg nem melegedne csak a test még nem hűlt vissza és egyik hátránya, hogy az atmel nem a leden mér hőmérsékletet hanem amit a panelon keresztül felvesz a házból. Úgy kell a turbó módot tekinteni mint egy Gyorsulási HOTROD versenyautót rövidebb időre ha kell a bazinagy teljesítmény akkor tudja de folyamatosan nem mehet sokat padlógázon egy országon keresztül. Sok mai új lámpát is így adnak el pl az Imalent DX80-at 32000 lumennel vagy a kisebb DN70-et 3800 lumennel egy igen kis lámpában. 1 percig tudják a megadott teljesítményt aztán 3800 helyett visszalép 1000 környékére amit a ház el tud hűteni. Több ehhez hasonló lámpám van. A led kibírja. Amíg kézzel meg bírom fogni és nem kell eldobnom mert forró addig nem lesz baja a lednek. Persze ez rossz hővezetésre is utalhat de a hővezetésre nagyon figyelek, hogy jó legyen. Tákolás gányolásról csak annyit, hogy igen a réz és a pill lehetne szebb esztergán megmunkálva. De se esztergám se pénzem megfizetni egy esztergályost minden apró melóra. Így kézi szerszámokkal ezt tudtam kihozni. A driver is lehetne egy próbapaneles vezetékkupac de szerintem egész korrekt lett.
Lumen mérés: Ha tényleg nincs értelme és nem lehetséges akkor miért ad meg lument és kandelát minden neves gyártó a lámpáihoz? Fenix, Nitecore, Olight, Stb? Kandelában csak az egységnyi tehát a szenzor területén lévő fény intenzitást mérjük és függ a távolságtól is és luxból kell átszámolni. de egy 1000 lumenes nagyon szűk fénycsóvájú lámpa is van nálam aminek 600m hatótávja van de van nálam olyan aminek szinte nincs hot spotja. HAtótáv kb 30m terít 120 fokban kb és az is 1000 lumen. Akkor nincs különbség? Lumenben fényerőt integráló gömbben szokás mérni ahol a fényforrásból kijutó összes fény egy fehér belsejű gömbben annyira visszaverődik, hogy a szenzorba közvetlenül nem jut csak visszaverődött fény így egy adott szorzóval a fénymérőn kapott lux értéket megszorozva megkapjuk a lumenben mért fényerőt ami a lámpából kijutó összes fényerő lesz függetlenül a lámpa vetítési képétől. Ilyen gömb nem áll rendelkezésemre de budgetlight forum.com-ról loptam az ötletet, hogy 3 db 90 fokos 100mm körüli átmérőjű fehér csőkönyökkel el lehet érni ugyanezt a hatást. Ott kalibrálták gömbhöz képest a csövet és megismételhetőek a mérések és reálisak a mért adatok. Referenciának én egy Skilhunt DS10 lámpát használtam ami valós 300 lumen a gyártója nem kamuzik, alacsony áramon van hajtva így a melegedés miatt nem csökken a fényerő. De mivel ez úgy látom érdekes téma többeknek a következő cikk a Lumen mérő kígyómról fog inkább szólni. Köszönöm mindenkinek a hozzászólásokat!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.08.12. 20:35:28

@Zozz84:

Ha nem PWM-mel állítja a teljesítményt, hanem az egyenáram erősségét változtatja, akkor szerintem a legkisebb fokozatokon meg kell picit változnia a színárnyalatnak, vsz. a zöldes felé. Így van tényleg?

Zozz84 2017.08.12. 20:52:53

Bocsánat ha nem jól fogalmaztam. Van a három csatorna ami ugye a 350mA 2100mA és a Fet. De a 350mA-es csatornán belül is van több fokozat ami természetesen PWM-es. És a 350 és 2100mA között is vannak PWM-es fokozatok de a módcsoportok úgy vannak beállítva, hogy lehetőleg az egyes csatornák PWM mentes tehát 350mA és 2100mA is benne legyen a módok között. Nem változik a led színe. A firmware-ben 24 választható módcsoport van amiben az 1 módostól a 7 módosig mindenféle csoport van valamint vannak villogós módok is amik között van akkuszint kijelzés. De az inkább az egy akkus verziókkal működik mert ennél egy Zener Dióda állítja be a tápját a vezérlőnek.
süti beállítások módosítása